Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

עדכונים חשובים מלחמת חרבות ברזל / סוכות 2023

ניוזלטר 27 – אפריל 2020

ניוזלטר 27 – אפריל 2020

פורסם בתאריך: 07/04/2020

פסח 2020

שושי אסקיאס
בת 33, נשואה עם שתי ילדות קטנות, תושבת קריית גת

שושי היא אישה צעירה, נמרצת וממוקדת. יש לה תשוקה ללימודים והיא בטוחה בזהות שלה. בתור מי שנולדה בארץ להורים מהגרים, היא מרגישה ישראלית ואתיופית באותה המידה. הוריה עלו לארץ מאתיופיה בשנת 1984 בשנות העשרה המאוחרות לחייהם, התחתנו לאחר חודשים ספורים בלבד וכל אחיה נולדו בארץ. שושי זוכרת כיצד דיברה בבית אך ורק בעברית, על אף שהיא מבינה אמהרית ומכירה בחשיבות של המסורת שלה. שושי היא בת למשפחה ידועה של קיסים ומתגאה מאד בסבים ובסבתות שלה ובמורשתם. מצד אימה ואביה, שושי בורכה בקס סהלו טמנו וקס וורדה נגה כמודלים לחיקוי ומנהיגים – מורים מעוררי השראה בקהילה שהטמיעו ערכים חשובים במשפחתה ואת חשיבותה של השכלה.
עד גיל שנתיים שושי חיה במרכז קליטה בקרית גת. כשמשפחתה עברה משם, היא חיה במה שמכונה בפיה כ"שכונה צברית רגילה". היא זוכרת שהייתה חברה של הרבה ילדים מרקעים שונים, מתוכם רבים לא היו ישראלים אתיופים. היא זוכרת כיצד הייתה הילדה האתיופית היחידה בגן חובה ובבית הספר היסודי שלה. הן מבחינה תרבותית והן מבחינה נפשית היא מעולם לא חשה שונה או יוצאת דופן. היא לא חוותה תוקפנות גזענית קלאסית לכשעצמה, אך לעיתים קרובות היא ספגה ביקורת על היותה "לבנה מדי" משום שהשתלבה בטבעיות ודיברה עברית כשפת אם. משום שחיה בסביבה בה היו לא רק אתיופים, היא הרגישה שייכת וחשה בטבעיות הן בבית והן בבית הספר – המעגלים הפרטיים והציבוריים שלה.
על אף ששושי גדלה על ברכי המסורת והדת שהשרישו בה ערכים יהודיים, היא לא למדה בבתי ספר דתיים אלא בבתי ספר מקומיים.
לכל אחיה קראו בשמות מקראיים, שניתנו להם על ידי הדור של הסבים והסבתות שלה, בהתבסס על השמות שהם צפו שיהיה חשוב לתת לילדים.
אף-על-פי ששושי מרגישה מאד בנוח כצברית, אתיופית ילידת הארץ, היא טוענת בגאווה שהיא מזדהה תחילה כאתיופית ואז כישראלית ומשקיעה מאמצים רבים בהעשרת חיי משפחתה בתרבות, במסורות ובחגים אתיופיים. היא רואה חשיבות בכך שהבנות שלה יכירו את השורשים והמורשת שלהן וגאה לשתף אותן בהם.
קצב וטון הדיבור של שושי משתנים מעט כאשר היא מתחילה לשתף אותי בחוויות שלה מההפגנות של השנים האחרונות – אנשים הסתכלו עליי באופן מוזר. הרגשתי בפעם הראשונה מעין מבט, תחושת שונות. לאחר אותה תקרית, היא עשתה מאמץ מודע יותר להעניק לבנותיה כלים להתמודדות עם החברה שהן חיות בה. היא מלמדת אותן כבוד וערכים לא שיפוטיים של קבלה וחמלה, אמפתיה ונדיבות. "השינוי מתחיל בי, כל אחד מאיתנו יכול לעשות את חלקו בבתים שלנו, במשפחות שלנו ובקהילות שלנו כדי לעמוד מול גזענות ולהציע לכל אדם חמלה וכבוד".
שושי תמיד ידעה שתחתור ללימודים אקדמאיים. כבר מגיל צעיר היא רצתה ללמוד ולצמוח. היא השלימה תואר ראשון במנהל עסקים וכלכלה ב 2014  והתחתנה. היא מודה שהיה הרבה יותר קל ללמוד באותה התקופה – היו לה יותר זמן ואנרגיות וכיוון שגרו עם הוריה, היו להם פחות דאגות כלכליות. כעת, משהיא משלימה את התואר השני שלה, היא עובדת קשה לג'נגל בין חייה כאמא לשני ילדים קטנים  לבין עבודה ולימודים אינטנסיביים. ההתמודדויות הכלכליות והרגשיות וודאי משמעותיות יותר. חרף האתגרים הברורים, היא חיובית להפליא, מחויבת להצלחה ומאד נהנית מהתואר שלה בגישור ויישוב סכסוכים באוניברסיטת בן גוריון בנגב. היא רואה עצמה כהורה מאד מעורב, כך שההחלטה להכניס את בנותיה לגן חובה על מנת ללמוד ולעבוד לא באה לה בקלות. כיום היא עובדת כרכזת השכלה גבוהה במרכז צעירים בקרית גת, ומנסה לשמור על איזון בין עבודה, משפחה ולימודים.
לדבריה, התואר השני שלה הוא מתנה שהיא העניקה לעצמה. היא יודעת שהוא יפתח בפניה דלתות להזדמנויות עבודה והוא מאפשר לה להעשיר את עצמה בידע ומיומנויות חדשות. היא מצהירה ברהיטות ש"ידע הוא המפתח! זהו הכוח. השכלה תעזור לי לקדם שוויון עבורי ועבור הקהילה שלי." הצהרה זו מתיישבת בצורה יפה עם המטרות של קרן עינור ושושי חשה שבעזרת התמיכה שלנו הכל אפשרי. "שאפתי להיות מודל לחיקוי עבור משפחתי – זה בדיוק מה שמתאפשר לי בעזרת התמיכה והעידוד של קרן עינור! היום לא קל ליוצאי אתיופיה למצוא מלגה ומישהו שייתן דחיפה נוספת. ולכן תמיכת הקרן מאוד חשובה. ההתחלה היא צעד חשוב אל עבר ההצלחה. קרן עינור העניקה לי שקט נפשי ומרחב לנשום. הלימודים כל כך חשובים וטוב לדעת שגם בקרן עינור מאמינים בעתיד שלי."
"ברצוני להודות לכל האנשים בקרן עינור על הטקסים מעוררי ההשראה, העידוד, ההדרכה והתמיכה. אתם עוזרים לאנשים להגשים חלומות. זה באמת מעורר השראה!"
אנחנו בקרן עינור מעריכים את ההתמדה והערכים האיתנים של שושי. אנו מאחלים לה המשך הצלחה ואופטימיות. אנחנו כאן עבורך בכל שלב בדרך ומחכים בקוצר רוח לשמוע על סיום לימודייך ועבודתך העתידית.

עיזרו לנו ותרמו היום

עזרו לנו לחזק וליצור דור עתיד איכותי , יחד נוכל להעניק עתיד טוב יותר.